Tuesday 27 October 2009

Keindahan Ukhwah

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.

Alhamdulillah bertemu kembali ye, walaupun beberapa lama tidak dikemaskinikan. hehe..

Hadis Anas bin Malik r.a:
Nabi s.a.w telah bersabda:
Tidak sempurna iman seseorang itu, sebelum dia mengasihi saudaranya atau baginda bersabda: Sebelum dia kasihkan jiran tetangganya, sebagaimana dia kasihkan dirinya sendiri.
HR. Muslim





MANISNYA UKHWAH BERSAMA ANDA

Didalam beberapa minggu ini, saya amat bersyukur dan beruntung ke hadrat Allah kerana didalam waktu tersebut, saya merasai kenikmatan atau kemanisan ukhwah dikalangan sahabat-sahabat. Bermula program berhari raya sehinggalah perkelahan yang cukup menarik. Dengan kepelbagaian karenah dan perangai para sahabat telah mengamit perasaan saya.



Saya teringat ada satu hadis mengatakan bahawa nikwat ukhwah yang paling rendah adalah berlapang dada dan setinggi-tingginya adalah mengasihi sahabat melebihi dirinya. Betullah apa yang diperkatakan Rasullah tersebut, kerana saya sendiri merasai apa itu nikmatnya apabila kita berlapang dada dengan sahabat-sahabat kita.

Kepada sahabat-sahabat sekalian, terima kasihlah diatas ukhwah kalian, kerana ukhwah kalianlah saya masih lagi dapat bersama kalian didalam menyebarkan agama Allah ini. Moga-moga ukhwah ini berkekalan hingga ke Syurga.

Sesungguhnya ikatan persaudaraan itu cukup indah. Ia mengajar manusia tentang kasih sayang antara sesama insan. Kita saling berkasih sayang kerana Allah Taala.





..::TINTA MUJADID::..

0 comments: